Leeuwen honeymoon

22 juli 2016 - Etosha, Namibië

Onze buren staan een stuk voor zonsopgang op en daar 'genieten' we allemaal mee van. Voordeel is dat ook wij op die manier vroeg op de baan zijn. En de dag begint spectaculair, bij Gemsbokvlakte botsen we op een koppel leeuwen die daar hun honeymoon beleven (dat horen we achteraf). Ze liggen te soezen in de zon, niet ver van onze wagen maar keuren ons geen blik waardig. We vinden het bizar dat de sprinbokken en zebra's zich geen zorgen maken en enkele meters verder rustig komen drinken.
We spotten voor het eerst zwartkop impala's die we vanaf nu dikwijls zullen tegen komen.

Net als gisteren rijden we een goede halve dag door het park en lunchen we in de vroege namiddag op de campsite. Dat is Halali rest camp ditmaal, en het is hier een stuk rustiger dan in Okaukuejo. Hier geen file aan de douches...
De waterplas van Halali ligt wat verder van het kamp. We wandelen er na de lunch heen en hebben alweer geluk, een grote groep olifanten komt drinken. Eerst worden alle andere dieren verjaagd, zelfs de antilopes. Twee kleine olifantjes stelen de show, ze spelen met elkaar en wanneer er eentje over een boomstronk probeert te klimmen komt hij vast te zitten met aan beide zijden van de boom twee poten. Met de hulp van de slurf van mama is hij snel weer bij de groep.
Wanneer we teruglopen loopt een honingdas voor ons uit naar de vuilbakken van de camping.

Geen braai op het menu vandaag, we eten in het kamp restaurant. Het buffet blijkt erg lekker, we kiezen onder andere voor eland steak met heel veel groentjes. Die smaken want het aanbod groenten is in de meeste supermarkten beperkt. Aan vlees daarentegen is er meestal geen gebrek.
We ontdekken een dessertje dat smaakt naar cup cake maar er helemaal anders uit ziet, zelfs moeilijke Louis is helemaal verkocht...

We hebben een night game drive met ranger geboekt want we willen graag het park in na zonsondergang, om op zoek te gaan naar dieren die vooral 's nachts leven. En dat kan niet op eigen houtje, iedereen moet in de kampen zijn na sunset, in hartje winter is dat rond halfzes.
Aanvankelijk hebben we weinig succes... We spotten een haas en enkele zebra's. Verder zwartkop impala's en de zogenoemde 'bushbabies'. Die zijn verwant aan de makies in Madagascar.

'Kijk daar' roepen de jongens bij drinkput Goas. Er liggen er drie jonge mannetjesleeuwen op de weg. Wat blijven het toch indrukwekkende dieren! We kijken tot er in de verte getrompetter van olifanten klinkt. De leeuwen verdwijnen in het struikgewas, zelfs zij kunnen niet op tegen een olifantenkudde.

Bij een andere plas botsen we op een hele groep gevlekte hyena's en zo kunnen we weer een dier afvinken op het lijstje. Eentje komt zelfs tot vlakbij de truck en blijft in het licht van de lamp van de ranger zitten.

Wanneer we naar Halali terug rijden is het ontzettend koud, we zitten immers in een open wagen. De jongens duiken weg in de voorziene poncho's en vertrekken allebei nog voor we terug zijn in Halali naar dromenland.